Bron: HBvL, Dirk Jacobs

Hogeschool PXL lanceert een speciaal statuut dat geoefende sporters dezelfde rechten geeft als topsporters of studenten die zelf een onderneming opstarten. Daarnaast starten ze in Hasselt ook met een postgraduaatsopleiding om sporters professioneel te begeleiden.

De postgraduaatopleiding leverde in geen tijd niet één, maar twee gevulde klassen op. “En dan hebben we de inschrijvingen echt moeten stopzetten”, vertelt initiatiefnemer en Hasselaar Alexander Dumont. Onze bedoeling is niet dat de esporters hier gezellig een avondje komen gamen, wel dat ze kennismaken met alle facetten van de wereld waarin ze terechtkomen. We leggen hen de esportwereld van A tot Z uit. Waarom bestaan gamingorganisaties en hoe werken ze? Hoe zetten de esporters zichzelf in de markt? Hoe verzorgen zij, en anderen, hun branding om zich populairder te maken? En wie zijn de organisatoren, de andere spelers, de sponsors en de investeerders die in de esportwereld actief zijn”, legt Dumon uit.

Topsport

“Onze studenten zijn mensen die zot zijn van esports, topsporters die er misschien hun job van willen maken. Ze gaat onder meer olympisch hockyer Florent Van Aubel van start. Bedoeling is dat ze, afhankelijk van hun keuze, op maandag- of dinsdagavond naar de PXL afzakken. Tenzij corona anders beslist, gaan de lessen fysiek door. Wie inschreef moet wel al een master- of bachelordiploma bezitten of in de eindfase van het studietraject zitten. Want wie slaagt, krijgt een ‘echt’ graduaat.”

Criteria

De esporters krijgen zelfs een eigen, goed uitgeruste verdieping in de oude studententoren op de PXL-site. Tot dan is een trainingshun voor hen ingericht, ingekleurd door PXL-MAD kunststudente Hilde Van Hees. In de hub kunnen ook andere esportminded studenten trainen, ook op fysiek vlak. “De rug wordt bijvoorbeeld erg belast doordat ze veel op een stoel zitten”, zegt Alexander Dumon. “Daarom gaan we op onze verdieping ook de nodige fitness toestellen voorzien.”

Al die extra tijd gaat natuurlijk van de studietijd af. “Precies daarom voorzien we voor deze esporters hetzelfde statuut als voor de topsporters”, legt Heidi Croes, directeur onderwijs en studentenbeleid, uit. “Samen met de coördinator Alexander bekijken we geval per geval. Kandidaten moeten al meedraaien aan de Belgische top en geregeld deelnemen aan internationale competities. De juiste criteria daarvoor worden nog vastgelegd voor de start van het academiejaar. Deze studenten kunnen dan bijvoorbeeld hun examens spreiden, lessen vervangen door taken wanneer ze moeten reizen naar een wedstrijd. We willen deze jongeren alle kansen geven. En uit ervaring leren we dat topsporters vaak ook erg goed op school presteren. Vaak gebruiken ze hun topsportstatuut nauwelijks.