POSTGRADUAAT
ESports BUSINESS Architect

WAT IS EEN ESPORTS BUSINESS ARCHITECT EN WAAROM DEZE OPLEIDING?

 

Esports is booming business. De sector is nu al groter dan de volledige filmindustrie. Wereldwijd zijn China, de VS en Japan de koplopers wat betreft gaminginkomsten en het aantal spelers. De coronacrisis geeft de sport nog een extra boost. Europa moet nu schakelen willen we op termijn een rol van betekenis spelen. Ook in Vlaanderen groeit esports explosief.

 Het is niet de bedoeling dat de esporters hier gezellig een avondje komen gamen, wel dat ze kennismaken met alle facetten van de wereld waarin ze terechtkomen. We leggen hen de esportwereld van A tot Z uit. Waarom bestaan gamingorganisaties en hoe werken ze? Hoe zetten de esporters zichzelf in de markt? Hoe verzorgen zij, en anderen, hun branding om zich populairder te maken? En wie zijn de organisatoren, de andere spelers, de sponsors en de investeerders die in de esportwereld actief zijn.

Deze postgraduaatsopleiding – waar gaming, digital branding, technology, business development, en toepassingen samenkomen – tracht in te spelen op het wereldwijde succes van esports. We leiden de nieuwe generatie professionals op voor verschillende functies binnen de esportssector. Deze esports business architecten zijn ook ideaal geplaatst om esports te integreren in tal van sectoren zoals softwarebedrijven, HR-bedrijven, de zorgsector en onderwijs.

VOOR WIE?

Dit postgraduaat richt zich naar verschillende profielen op de arbeidsmarkt

  • afgestudeerden uit diverse bachelor- of masteropleidingen
  • professionals die een volgende stap in de digitale transformatie omarmen
  • projectmanagers
  • content en social media professionals
  • marketingprofessionals
  • HR-professionals
  • onderwijsprofessionals
  • sport- en eventmanagers
  • esporters
  • technici en informatici uit diverse sectoren

De cursist beschikt over een bachelor- of masterdiploma. Voorkennis is niet noodzakelijk aangezien de modules zo zijn opgebouwd dat er vertrokken wordt vanuit de basisaspecten van elk specifiek vakgebied.

Ook als pas afgestudeerde Bachelor of Master kan je deze opleiding aanvatten om je horizon te verbreden.

Vrijstellingen kunnen aangevraagd worden voor een module, na contact met de coördinator. Als je niet over een bachelor- of masterdiploma beschikt, neem je best eerst contact op met de coördinator.

Programma

De opleiding bestaat uit drie modules. De insteek van de opleiding is hands-on en wordt gegeven door experten in hun vakgebied. We halen trouwens de esportswereld binnen via live streaming van extra specialisten met getuigenissen en reflecties.

Module 1: Esports Gaming & Digital Media

In deze module wordt deze jonge toekomstsector in zijn historisch perspectief geplaatst. Waar komen de esporters vandaan? Hoe zijn ze zo groot geworden? Wat is de impact van de verschillende culturen? Hoe mondiaal is esports? Daarna verkennen we de games door observaties en getuigenissen voor de klas. We belichten de sector vanuit het perspectief van een speler en een coach. Wat betekent het om in een esports team te zitten? Waar is het gezamelijke doel? We zijn getuige van het leertraject van een esporter en hoe hij zijn doelstellingen tracht te bereiken. De populariteit van klassieke sporten wordt bepaald door het niveau van de competities. Dit is ook zo bij esports. Het succen van de game industrie is heel sterk gekoppeld aan het niveau alsook het streamen van deze competities.

Module 2: Esports Technology

Na een uitgebreide introductie in esports gaming en digital media gaan we dieper in op de esports technologie. We ontdekken samen de netwerk hardware (routers en switches) en hun capaciteit. Wat zijn de voor- en nadelen van bekabeld netwerk versus draadloos gamen? Wat zijn game streaming services?

Ook de diverse hardware componenten komen uitvoerig aan bod: monitoren, grafische kaarten, GPU, CPU, pc versus laptop vs game console, audio, headsets, VR-AR, keyboard, mouse en joystick. We leren ook alle aspecten van livestreaming, gamingplatforms en AR/VR.

Module 3: Esports Business & Cases

Hoe een esports business uitbouwen? Deze vraag krijgt een antwoord binnen de module Business. We helpen je esports-opportuniteiten te ontdekken. Wat zijn de revenue modellen? Hoe zitten de player contracten in mekaar? Wat is het belang van sponsoring en partners? En wie organiseert de eventing en venues?

Je leert een business canvas model opstellen en we begeleiden je een vernieuwend idee te vermarkten naar de juiste doelgroep. Dit doen we samen met bedrijven die hun esports business case voor de klas komen voorstellen. In kleine teams van 2 à 4 cursisten leer je zo een concreet businessplan schrijven en doe je ervaring op om nieuwe kennis en technologische uitdagingen om te zetten naar marktklare oplossingen.

PRAKTISCH

Het postgraduaat Esports Business Architect bestaat uit drie modules van in totaal 20 studiepunten. De wekelijkse avondlessen worden gegeven door erkende docenten en ervaringsdeskundigen uit de sector. Een groot deel van de theorielessen zijn zowel op locatie (Corda Campus of Hogeschool PXL in Hasselt) als online op afstand te volgen. Zo bepaal je helemaal zelf hoe en wanneer je de opleiding volgt.

 

Prijs

Het inschrijvingsgeld voor de gehele opleiding bedraagt €1.250. Vrijstelling voor een bepaalde module kan aangevraagd worden. Kostprijs per module: Gaming & Digital Media: €550. Technology: €300  Business & cases: €700.

De opleiding komt in aanmerking voor Vlaams opleidingsverlof. Betalingen via KMO-portefeuille worden aanvaard. Voor meer informatie over de betalingsmodaliteiten kan je terecht op het telefoonnummer +32 (0)11 77 57 05.

DATA

De opleiding start op maandag 27 september 2021.
De lessen vinden plaats op maandagavond van 18.00 tot 22.00 uur en lopen tot begin juni.

Onderaan deze pagina kan je een gedetailleerde opleidingskalender terugvinden.

Locatie

De lessen vinden plaats in het gebouw van PXL-Business en op Corda Campus. We halen trouwens de hele esportswereld binnen via live streaming.

Corda Campus – Corda 1
Kempische Steenweg 293
B-3500 HASSELT

Hogeschool PXL
Campus Elfde Linie – gebouw B
Gouverneur Verwilghensingel 3a
B-3500 HASSELT

Evaluatie en attestering 

 

De evaluatie van de module Gaming & Digital Media zal gebeuren op basis van een opdracht die in teams wordt uitgewerkt. Hieraan wordt ook een presentatie gekoppeld. Binnen Technology worden de cursisten geëvalueerd op basis van een paper over de behandelde topics. De evaluatie van de module Business & Esports cases bestaat uit het beoordelen van een uitgewerkte case, individueel of in groep, waaraan een eindpresentatie verbonden is.

Wie als houder van minimaal een bachelordiploma op alle onderdelen slaagt, ontvangt het getuigschrift van het postgraduaat. Wie niet beschikt over een diploma hoger onderwijs of wie niet alle opleidingsonderdelen gevolgd heeft, krijgt een attest van deelname, al dan niet met vermelding van ‘geslaagd’.

 

 

Studiepunten en
contacturen

 

Onderdeel SP CU
Esports Gaming & Digital Media 7 36
Esports Technology 4 20
Esports Business & Cases 9 44
Totaal 20 100

SP = studiepunt
CU = contacturen

 

KALENDER

Het postgraduaat Esports Business Architect bestaat uit drie modules van in totaal 20 studiepunten. De wekelijkse avondlessen worden gegeven door erkende docenten en ervaringsdeskundigen uit de sector.

 

Datum Onderwerp Docent
27/09/2021 History of Esports
04/10/2021 Gaming Experience
11/10/2021 Team Industry
18/10/2021 Competities
25/10/2021 Teamwork & Mindset
Herfstverlof
08/11/2021 Brand Strategy
15/11/2021 Digital Media, Social Media & Branding
22/11/2021 Digital Media, Social Media & Branding
29/11/2021 Teamwork

Wat leer je in de module Gaming & Digital Media?

In deze module wordt deze jonge toekomstsector in zijn historisch perspectief geplaatst. Waar komen de esporters vandaan? Hoe zijn ze zo groot geworden? Wat is de impact van de verschillende culturen? Hoe mondiaal is esports? Daarna verkennen we de games door observaties en getuigenissen voor de klas. We belichten de sector vanuit het perspectief van een speler en een coach. Wat betekent het om in een esports team te zitten? Waar is het gezamelijke doel? We zijn getuige van het leertraject van een esporter en hoe hij zijn doelstellingen tracht te bereiken. De populariteit van klassieke sporten wordt bepaald door het niveau van de competities. Dit is ook zo bij esports. Het succen van de game industrie is heel sterk gekoppeld aan het niveau alsook het streamen van deze competities.

Datum Onderwerp Docent
17/01/2022 Hardware
24/01/2022 Netwerken
31/01/2022 Livestreaming
07/02/2022 Gaming Platforms
14/02/2022 Introduction AV/VR-gaming

Wat leer je in de module Technology?

Na een uitgebreide introductie in esports gaming en digital media gaan we dieper in op de esports technologie. We ontdekken samen de netwerk hardware (routers en switches) en hun capaciteit. Wat zijn de voor- en nadelen van bekabeld netwerk versus draadloos gamen? Wat zijn game streaming services?

Ook de diverse hardware componenten komen uitvoerig aan bod: monitoren, grafische kaarten, GPU, CPU, pc versus laptop vs game console, audio, headsets, VR-AR, keyboard, mouse en joystick. We leren ook alle aspecten van livestreaming, gamingplatforms en AR/VR.

Datum Onderwerp Docent
07/03/2022 Revenue Models
14/03/2022 Player Contracts
21/03/2022 Company Startup
28/03/2022 Sponsorships & Partnerships
Paasverlof
19/04/2022(DIN) Sponsorships & Partnerships
25/04/2022 Eventing
02/05/2022 Venues
09/05/2022 Esport Cases
16/05/2022 Esport Cases
23/05/2022 Esport Cases

Wat leer je in de module business?

Hoe een esports business uitbouwen? Deze vraag krijgt een antwoord binnen de module Business. We helpen je esports-opportuniteiten te ontdekken. Wat zijn de revenue modellen? Hoe zitten de player contracten in mekaar? Wat is het belang van sponsoring en partners? En wie organiseert de eventing en venues?

Je leert een business canvas model opstellen en we begeleiden je een vernieuwend idee te vermarkten naar de juiste doelgroep. Dit doen we samen met bedrijven die hun esports business case voor de klas komen voorstellen. In kleine teams van 2 à 4 cursisten leer je zo een concreet businessplan schrijven en doe je ervaring op om nieuwe kennis en technologische uitdagingen om te zetten naar marktklare oplossingen.

CASES

Binnen deze opleiding werken de cursisten in kleine teams aan een business case tesamen met bedrijven. Zo leren ze hun verworven kennis toe te passen in de praktijk en helpen ze bij het vorm geven van hun innovatief idee. Op het einde van module Business pitchen ze hun plannen voor de Jury.

DOCENTEN

De lessen van deze cursus worden gegeven door zowel ervaren docenten als professionals uit het bedrijfsleven. Zo creëren we een inspirerende mix tussen het uitwisselen van theoretische kennis en de jarenlange praktijkervaring van de gastdocenten.

360° LEREN

De Digital Business School biedt een hybride leerplatform. Een groot deel van de lessen zijn zowel op locatie als online op afstand te volgen.  Alle lessen worden opgenomen en achteraf ter beschikking gesteld. Zo bepaal je helamaal zelf hoe en wanneer je de opleiding volgt.

Inschrijven

De inschrijvingen voor deze cursus zijn nu geopend en lopen via het officiële inschrijvingskanaal van Hogeschool PXL. Inschrijven kan op de Dienst Studentenadministratie van Hogeschool PXL, Elfde-Liniestraat 23A (PXL-Congress, gebouw D) te 3500 Hasselt. Je kan voorinschrijven via de knop hieronder.

 

Nu inschrijvenStel een vraag