Hogeschool PXL ontving vandaag 24 cursisten voor het postgraduaat AI Business Architect. Een 15-tal lesgevers en gastsprekers uit het bedrijfsleven komen dit academiejaar hun ervaring delen met een geïnteresseerd publiek ook uit het werkveld. Na een aantal sessies over de bouwblokken van AI en de diverse technologieën starten de cursisten begin volgend jaar aan het uitwerken van een specifieke bedrijfscase.

Wat is een AI Business Architect en waarom deze opleiding?

Artificiële intelligentie, kortweg AI, verovert de wereld aan een ongezien tempo en in elke sector zijn de mogelijkheden legio. Deze technologie maakt vandaag oplossingen mogelijk die voorheen technisch onhaalbaar waren. AI heeft nu al een enorme invloed op ons dagelijks leven: chatbots, autonome drones en zelfrijdende auto’s, slimme thermostaten, smart assistants van Siri, Amazon Alexa, Google Assistant, robots & AI, het stellen van medische diagnoses enz…

Een AI Business Architect is iemand die de business challenges van een bedrijf kan vertalen naar artificiële intelligentie. Dit is een beroep met een geweldig grote toekomst.  Deze AI architect begrijpt als geen ander de technologische mogelijkheden van AI en brengt tevens de (nieuwe) AI competentienoden voor de onderneming in kaart. Vanuit deze inzichten kan de ‘architect’ nieuwe (haalbare) AI-cases uitdenken voor de eigen organisatie. Vervolgens stuurt hij een team aan om een case tot daadwerkelijke implementatie te brengen. Hierbij worden steeds de grenzen van het legale en van eventuele ethische of morele waarden afgetoetst.

Meer info: https://digitalbusiness-school.be/project/postgraduaat-artificial-intelligence-business-architect/